Waar de meeste bedrijven AI ‘erbij doen’, zit Artific volgens eigen zeggen ‘in de krochten van kunstmatige intelligentie’. ‘Artific is een van de weinige technische bedrijven die zich enkel en alleen richt op AI-oplossingen. De meeste andere bedrijven doen het erbij’, zegt Rohaan. ‘Bij ons werken nu zo’n twintig mensen, waarvan het overgrote deel ‘developers’ en ‘AI data scientists’. Hun kennis passen ze toe in maatwerk-algoritmes & AI-assistenten.’
Voorspellen met data
Een voorbeeld graag, want voor de niet-technologisch onderlegde lezer zijn termen als developers, data scientists en algoritmes geen dagelijkse kost. ‘Neem het opstellen van de jaarrekening. Dat is voor bedrijven een jaarlijks terugkerende taak. Accountants buigen zich daar dagen, zo niet weken, over. Maar, het kan ook geautomatiseerd. De cijfers bestaan namelijk al, alleen ze moeten in de jaarrekening terecht komen. Dat kan automatisch, via een koppeling met het boekhoudpakket. Ook zaken als personeelsverloop en ziekteverzuim kunnen automatisch in het jaarverslag worden gezet, via een koppeling met het HR-systeem van het betreffende bedrijf’, vertelt Rohaan.
‘Maar’, zegt hij, ‘dat zijn nog maar de ‘basics’, want een van de grootste toegevoegde waardes van AI is de mogelijkheid om vooruit te kijken, prognoses te doen. Om bij het voorbeeld van de jaarrekening te blijven: op basis van eerdere jaarrekeningen kun je een prognose doen van komend jaar. Bijvoorbeeld welke klanten er op het punt staan om weg te gaan. Dat geeft je de mogelijkheid om bij te sturen, bijvoorbeeld in gesprek te gaan met die klanten en te bespreken hoe je ze kunt behouden.’
Algoritmes op maat
Voorspellingen kunnen bedrijven doen met dank aan algoritmes die vele feiten en cijfers combineren. ‘Wij schrijven zulke algoritmes voor onze klanten en zetten die in een model, gekoppeld aan een of meerdere systemen van de klant. Een voorbeeld daarvan is het voorspellen van het studieverloop van een student’, zegt Smit. ‘Hoe oud is de student, wat is zijn gezinssituatie, hoe dichtbij de school woont hij of zij, welke cijfers voor welke vakken haalde de student op de middelbare school? Met dergelijke variabelen maken wij een algoritme.’
Rohaan benadrukt: ‘Wij zijn van de techniek en de kunstmatige intelligentie, met welk dóel een onderwijsinstelling of andere klant die inzet, is aan hen.’
Bij het bedrijf, dat is gevestigd in het Twentse Hengelo, kloppen vooral bedrijven aan die aan de slag willen met AI, maar nog niet precies weten hoe deze technologie kan bijdragen aan hun bedrijf, dienst of product. ‘Voor hen ontwikkelen we een AI-visie’, legt Smit uit. ‘We onderzoeken hoe hun processen gaan, wat hun repeterende werkzaamheden zijn en kijken hoe ze het werk leuker en efficiënter kunnen maken met behulp van AI. En ook niet onbelangrijk, hoe ze geld kunnen besparen. Ons devies is: denk groot, begin klein, maar begin wel nú. En steeds meer bedrijven zijn ook geneigd om nu te beginnen’, zegt Smit. ‘Mensen zien nu in dat internet ook een revolutie was. En dat bedrijven die de overstap te laat maakten, ten onder zijn gegaan.’
AI-assistent
Het Artific-product dat de meeste aftrek geniet, is de AI-assistent. Om simpel uit te leggen wat een AI-assistent doet, zegt Rohaan: ‘Denk aan een chatbot, maar dan geavanceerder. Chatbots zijn ingesteld op veelgestelde vragen en veelvoorkomende antwoorden. Dit wordt meestal van tevoren als een flow ingesteld. Onze AI-assistenten daarentegen worden gevoed door taalmodellen. Bijvoorbeeld ChatGPT, Claude of Gemini. Een bedrijf kan dan zelf websites en andere bronnen toevoegen, waaruit de AI-assistent de antwoorden haalt. De AI-assistent is dus slimmer dan een chatbot. Hij gaat zélf op zoek naar het antwoord in bijvoorbeeld de website of databases van het bedrijf. De AI-Assistent kan op meerdere manieren worden ingezet. Intern bijvoorbeeld als kennisbank voor het personeel. Of op de website als allround klantenservicemedewerker.’
Bijzonder aan de oplossingen van Artific is dat ze die ‘private’ aanbieden. ‘Dat betekent dat de informatie die in het systeem rondgaat, binnen de veilige muren en AVG-richtlijnen blijft. De data gaat niet naar Amerika, zoals bijvoorbeeld bij ChatGPT wel gebeurt’, legt Smit uit. ‘Er zijn ook modellen waarbij alles op de eigen hardware blijft, ‘Llamamodellen’. Ze zijn voor de betreffende klant alleen en kunnen draaien op diens eigen servers. Bedrijven kunnen er dus ook alle vertrouwelijke info in zetten’, zegt Smit. ‘Dat is een groot pluspunt, want privacy is een van de redenen dat bedrijven nog terughoudend zijn in het gebruik van AI. Veiligheid staat bij Artific voorop.’
Boost voor mkb
De deskundigen van Artific voorspellen dat AI het mkb een enorme boost kan geven. ‘Bedrijven met een klantenservice bijvoorbeeld. De conversatiemodule van de AI-assistent is voor hen ideaal. Die kan het mailverkeer inlezen en aan de hand daarvan antwoorden per mail schrijven en zelf versturen’, zegt Smit.
Overigens gelooft hij ook nog altijd in de waarde van ‘echte medewerkers’. ‘Als jij een mooie tekst schrijft’, richt hij zich tot de journalist, ‘dan kan AI die verbeteren, maar je wil de tekst wel zelf nalezen voordat je die gebruikt, toch? Wij zeggen: ‘AI gaat jou niet vervangen, maar de persoon die AI gebruikt wel’.’
‘Playground’ om AI te proberen
Als AI-enthousiasten voelen Smit en Rohaan het als hun persoonlijke missie om bedrijven de voordelen van kunstmatige intelligentie te helpen ontdekken. Met dat doel ontwikkelde het team van Artific hun ‘Playground’. ‘Daarop kan iedereen inloggen en het is helemaal gratis. Je kunt er vijftig verschillende dingen doen met AI. Van het maken van afbeeldingen tot het schrijven van blogs en van het opstellen van een socialemediakalender tot en met een zoekwoordenonderzoek ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie’, somt Smit op.
Op de vraag waarom Artific zo veel tools gratis aanbiedt, antwoordt Rohaan: ‘Die oplossingen zijn leuk en ontzettend handig voor bedrijven, ze leveren veel tijdwinst op, want ze vervangen mensenwerk. Maar, ze gaan nog lang niet zo ‘diep’ als de maatwerkoplossingen die we maken. Daarmee bevinden we ons echt in de krochten van AI.’
Nieuwe banen
De tijdwinst die AI oplevert voor bedrijven, resulteert volgens Rohaan niet in het schrappen van banen. ‘In de geschiedenis heeft technologie alleen nog maar nieuwe banen opgeleverd. Er komen nieuwe banen bij, met andere namen en een andere inhoud. Kwaliteitsbewakers en configureerders bijvoorbeeld. Bovendien, de meeste bedrijven komen handen tekort. Bij de autogarage neemt soms de monteur de telefoon op. Als een AI-assistent dat kan doen, kan de monteur zich op zijn vak richten en in dezelfde tijd meer auto’s repareren. Zo’n AI-assistent kan de beller namelijk ook uitleggen waarom er een lampje brandt en of ’ie daarmee naar de garage moet komen.’
AI-hub Oost-Nederland
Als AI-koploper in Twente is het niet meer dan logisch dat Artific betrokken is bij AI-hub Oost-Nederland. Rohaan: ‘Ik wil nog meer investeren in andere AI-bedrijven. Uiteraard richten die investeringen zich uitsluitend op AI-bedrijven of bedrijven die een AI-component hebben. Daarmee wil ik andere bedrijven ook een mooie start bieden in AI en zo het niveau in het oosten van ons land naar een hoger plan tillen. Denk maar weer aan de introductie van internet. Wat als de ondernemers in Oost-Nederland daar destijds niets mee hadden gedaan?’
Daarnaast broedt Rohaan samen met de hub op ideeën om AI nóg meer tot leven te brengen in het oosten van het land. ‘Artific en de AI-hub willen samen een event organiseren’, zegt Rohaan. ‘Een hackathon bijvoorbeeld.’
Bedrijven waarin kunstmatige intelligentie nog geen rol heeft, raadt Rohaan aan: ‘Het is prima als je kleinschalig met AI begint. In gesprekken met ondernemers zien we soms dat hun hoofd op hol gaat, zo veel mogelijkheden zien ze ineens. Maar omdat AI voor veel bedrijven nieuw is, is het slim om klein te beginnen. Van het een komt vervolgens het ander. Maar, begin wel nu, want hoe eerder je ermee leert werken, hoe verder je in de toekomst ermee komt.’ Daarmee sluiten hij en zijn collega Smit het interview af.
Terwijl ‘Ferrans AI notetaker’ al een transcriptie van het interview klaar heeft, moet de journalist nog beginnen met het structureren van haar aantekeningen. Misschien toch maar eens inloggen op Artifics Playground en kijken wat er makkelijker en sneller kan…