Technologie in de zorg
Nedap laat zich de afgelopen jaren steeds meer leiden door de markt. Niet toepassen waar ze goed in zijn, maar ontwikkelen waar behoefte aan is. Geen managementlagen, maar veel vrijheid en verantwoordelijkheid voor de medewerkers. Ook op thema’s zijn ze niet ‘kapot georganiseerd’, zoals Wegman het noemt. “We zijn steeds minder domeinspecifiek en steeds meer hybride geworden.”
Wel heeft het technologiebedrijf enkele marktgroepen geformuleerd, waarvan Healthcare een belangrijke is. Data science manager Thomas Markus: “Er staat in de zorg steeds meer druk op specialistisch personeel. Dat is deels op te lossen met de juiste opleidingen, en deels met technologie.”
Een voorbeeld is de applicatie Ons Wondzorg, waarmee wonden worden gemonitord. “Een wondverpleegkundige kan met onze app foto’s maken en de wond analyseren, in plaats van deze te moeten beschrijven. De app houdt in de gaten of de wond goed geneest, en geeft aan of het nodig is om een specialist in te schakelen. Die analyse overlaten aan technologie scheelt tijd en schept ruimte voor meer aandacht en betere zorg, zowel voor de patiënt als de specialist.”
Trends ontdekken
Ook wordt Natural Language Processing (NLP) steeds vaker toegepast in de zorg. Markus: “Er zit heel veel data in de zorgsystemen, maar die is niet altijd gestructureerd ingevoerd. Door die data beter te ontsluiten, kunnen zorgorganisaties gemakkelijker trends ontdekken. Bijvoorbeeld of het aantal diabetespatiënten of mensen met dementie toe- of afneemt, of de zorgbehoefte goed verspreid is over teams en welke andere automatisch geïdentificeerde ontwikkelingen daarmee kunnen samenhangen.”