Slimmer onderwijs met AI voor docenten en onderwijsprofessionals

Nieuws Onderwijs

De kansen en risico’s van Artificiële Intelligentie (AI) maken veel los in de onderwijssector. Er wordt volop gebruik van gemaakt en tegelijkertijd is nog lang niet alles bekend en bestaan er veel misvattingen over. Tijd voor een magazine vol informatie en inspiratie voor docenten en andere onderwijsprofessionals.

In het magazine Slimmer onderwijs met AI zijn er op initiatief van het onderwijsprogramma Npuls en met behulp van een externe redactieraad praktische tips voor in de klas, interviews met vooraanstaande experts, achtergrondverhalen en inspirerende voorbeelden van generatieve AI in het onderwijs verzameld. Diverse thema’s komen aan bod, waaronder AI-toepassingen in het onderwijs, AI en toetsing, ethiek, richtlijnen en beleid.

Doel magazine

Het magazine helpt docenten en onderwijsprofessionals met praktische tips voor in de klas, interviews met vooraanstaande experts, achtergrondverhalen en inspirerende voorbeelden van AI in het onderwijs. Het magazine is tevens relevant voor beleidsmedewerkers en de onderzoeker die geïnteresseerd is in AI in het onderwijs.

De brede samenwerking tussen verschillende partijen, maakt het magazine extra bijzonder. Prof. dr. Kim Schildkamp, hoogleraar bij de lerarenopleiding ELAN bij Universiteit Twente, kwam met het initiatief en samen met de Pilothub Studiedata en AI van Npuls is de uitdaging opgepakt. Ook de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is betrokken geweest bij de totstandkoming van het magazine; het initiatief sluit naadloos aan bij de activiteiten van de werkgroepen Onderwijs en Human Capital.

Voor en door het onderwijs

Er is een groot aantal professionals benaderd met de vraag om een inhoudelijke bijdrage. Met als resultaat (wetenschappelijke) artikelen, blogs, films en handleidingen. Een keuze uit die suggesties werd gemaakt door de externe redactieraad bestaande uit: Kim Schildkamp (UT), Bram Enning (HL/Npuls), Pierre Gorissen (HAN), Willeke Klinker (werkgroep Human Capital, NL AIC), Julia van Wijk-Stijger (werkgroep Onderwijs, NL AIC), Erdinç Saçan (ROC Tilburg), Monique Goris (NOLAI), Bertine van Deyzen (SURF), Duuk Baten (SURF), Charlotte Heystek (Npuls) en Dominique Campman (Npuls). Download of lees hier het magazine Slimmer onderwijs met AI.

Over Npuls pilothub Studiedata en AI

Npuls is een programma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten. Ze werken samen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, de wendbaarheid van het onderwijs te vergroten én de digitale vaardigheden van docenten en lerenden te verbeteren. Kijk op de website van Npuls voor meer informatie. (bron: www.nlaic.com)

Icon