In het magazine Slimmer onderwijs met AI zijn er op initiatief van het onderwijsprogramma Npuls en met behulp van een externe redactieraad praktische tips voor in de klas, interviews met vooraanstaande experts, achtergrondverhalen en inspirerende voorbeelden van generatieve AI in het onderwijs verzameld. Diverse thema’s komen aan bod, waaronder AI-toepassingen in het onderwijs, AI en toetsing, ethiek, richtlijnen en beleid.
Doel magazine
Het magazine helpt docenten en onderwijsprofessionals met praktische tips voor in de klas, interviews met vooraanstaande experts, achtergrondverhalen en inspirerende voorbeelden van AI in het onderwijs. Het magazine is tevens relevant voor beleidsmedewerkers en de onderzoeker die geïnteresseerd is in AI in het onderwijs.
De brede samenwerking tussen verschillende partijen, maakt het magazine extra bijzonder. Prof. dr. Kim Schildkamp, hoogleraar bij de lerarenopleiding ELAN bij Universiteit Twente, kwam met het initiatief en samen met de Pilothub Studiedata en AI van Npuls is de uitdaging opgepakt. Ook de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is betrokken geweest bij de totstandkoming van het magazine; het initiatief sluit naadloos aan bij de activiteiten van de werkgroepen Onderwijs en Human Capital.
Voor en door het onderwijs
Er is een groot aantal professionals benaderd met de vraag om een inhoudelijke bijdrage. Met als resultaat (wetenschappelijke) artikelen, blogs, films en handleidingen. Een keuze uit die suggesties werd gemaakt door de externe redactieraad bestaande uit: Kim Schildkamp (UT), Bram Enning (HL/Npuls), Pierre Gorissen (HAN), Willeke Klinker (werkgroep Human Capital, NL AIC), Julia van Wijk-Stijger (werkgroep Onderwijs, NL AIC), Erdinç Saçan (ROC Tilburg), Monique Goris (NOLAI), Bertine van Deyzen (SURF), Duuk Baten (SURF), Charlotte Heystek (Npuls) en Dominique Campman (Npuls). Download of lees hier het magazine Slimmer onderwijs met AI.
Over Npuls pilothub Studiedata en AI
Npuls is een programma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten. Ze werken samen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, de wendbaarheid van het onderwijs te vergroten én de digitale vaardigheden van docenten en lerenden te verbeteren. Kijk op de website van Npuls voor meer informatie. (bron: www.nlaic.com)