Medip Analytics helpt met data AI-medtech bedrijven

Medip Analytics helpt met data AI-medtech bedrijven

Cases Gezondheidszorg

Hoe overtuig je als medtech bedrijf ziekenhuizen en verzekeraars van jouw medische AI- technologie? Hoe laat je de impact van jouw product en algoritme zien? Goede bewijsvoering helpt daarbij. Met de software en data van Medip Analytics kunnen AI-bedrijven makkelijker aantonen welke impact hun product heeft. “Wij evalueren de meerwaarde van diagnostische producten in de zorg. Daarbij kijken we naar uitkomsten voor patiënten, kosten in de zorg en capaciteit van personeel,” zeggen Stan Wijn en Tim Govers. De oprichters van de Nijmeegse startup leggen uit wat dat precies betekent.

Zorgpad in kaart brengen

CTO Stan en CEO Tim wisselen elkaar gedurende het interview af en vullen elkaar aan. “De eerste vraag die bedrijven meestal krijgen als ze hun product in de markt willen zetten is: ‘wat levert het op?’ Wij kunnen die data aanleveren. Neem als voorbeeld een bedrijf dat een bloedtest heeft ontwikkeld om in een vroeg stadium prostaat- of blaaskanker op te sporen. Zij weten hoe accuraat de test is; als er 100 mannen zijn met prostaatkanker, hoeveel van die mannen spoort de test op? En ook: als er 100 mannen zijn zónder prostaatkanker, hoe vaak geeft de test aan dat er wél iets aan de hand is terwijl dat niet zo is? Dat zijn de twee startwaarden in diagnostiek. En op basis van die accuraatheid worden de testen nu verkocht. Wij gaan verder. Wij maken per ziektebeeld analyses waarin wij het hele zorgpad in kaart brengen: iemand komt bij de dokter, wat is dan de volgende stap, wat zijn de behandelingen en zo voort. Wij maken een voorspellend model van patiënten over de tijd. Wat als patiënten een terechte uitslag krijgen of een foute test? Wat betekent dat? We simuleren hun gezondheidstoestand en hangen daar uitkomsten aan.”

“Met name voor AI geldt: de technologie is continu in ontwikkeling en dat geldt dus ook voor de producten en diensten waarin je deze AI-technologie toepast. Dat betekent dat ook je bewijsvoering dynamisch moet zijn.”

Analyses op maat 

“Ziekenhuizen en verzekeraars willen weten: als ik die test gebruik, wat doet dat met de gezondheid van de patiënt? Wat doet het voor de kwaliteit van leven en hoe verandert het de kosten in de zorg? Dat hebben wij in een softwarepakket gegoten en onze klanten kunnen die software gebruiken om aan de verschillende ziekenhuizen te laten zien.  De accuraatheid van de test is de startwaarde. Daarnaast gebruiken we data uit het ziekenhuis. Wat is de leeftijdsverdeling van de patiënten, welke behandelingen doen zij, hoe ziet een diagnostisch traject er op dit moment uit? Zo maken we analyses op maat en kunnen we heel specifiek voor dát ziekenhuis laten zien: als je die test gaat gebruiken, gaat er dit veranderen voor jullie patiënten qua overleving en kwaliteit van leven, en ook: dit doet het met de kosten die jullie door dat hele pad heen maken. Dan kan zo'n ziekenhuis beter een inschatting maken of ze die test in gaan zetten.”

Dynamische bewijsvoering

De startup helpt bedrijven met ‘dynamische bewijsvoering’. Wat is er zo ‘dynamisch’ aan? “Wij geloven niet dat het werkt om één keer iets uit te rekenen, en dat was het dan. Met name voor AI geldt: de technologie is continu in ontwikkeling en dat geldt dus ook voor de producten en diensten waarin je deze AI-technologie toepast. Dat betekent dat ook je bewijsvoering dynamisch moet. Een jaar na je analyse is je product alweer veranderd en is de toegevoegde waarde ook eigenlijk alweer verouderd. Met onze software hou je je bewijsvoering up-to- date.”

‘Alles met de hand zelf bouwen’

Maakt Medip Analytics zelf ook gebruik van AI? “Onze klanten zijn AI-bedrijven maar wij doen daar zelf momenteel niets mee. De modellen die wij maken programmeren wij zelf. AI gaat over grote datasets, en dan laten we het algoritme zelf zijn code schrijven. Dat doen wij niet; wij schrijven handmatig. We moeten eerst uitzoeken hoe de zorgpaden werken en gaan daarbij vooral uit van bestaande literatuur en richtlijnen. In de toekomst kunnen we dat wellicht vanuit data doen, vanuit de ziekenhuizen, maar nu bouwen we alles nog zelf. We hebben alle AI-kennis in huis maar we hebben geen grote datasets, dat is de belangrijkste reden waarom wij nog niet met AI werken.”

Groeiend bedrijf met internationale klanten

Medip Analytics is een jong bedrijf, opgericht in 2021 door twee biomedische wetenschappers. De mannen kennen elkaar van hun werk in het Radboudumc. In drie jaar tijd is er veel veranderd: “We zijn met z’n tweeën begonnen, nu zijn we met z’n vijven. Ons kantoor zit op de Novio Tech Campus, een mooie plek om door te groeien. We hebben internationale klanten. Amerikaanse, Zweedse en Zwitserse bedrijven; de landen waar de grote biotech bedrijven zitten.”

Een van haar eerste klanten is Thirona. De Nijmeegse spin-off van het Radboudumc ontwikkelt en verkoopt AI-gestuurde oplossingen voor de analyse van longbeelden. Een specifiek AI-algoritme kan op basis van CT-beelden van de longen beoordelen of een COPD-behandeling werkt of niet. Medip Analytics schreef een programma waarmee Thirona de toegevoegde waarde van hun technologie ten opzichte van de huidige methoden kon aantonen. "Thirona had iets moois gemaakt, maar dan moet je het nog op de markt brengen. Met onze software konden ze de voordelen van hun methode op het gebied van gezondheidszorg en financiën gedetailleerd laten zien.  Die data hebben ze gebruikt voor onder ander een Europese financieringsaanvraag, die toegekend is.”

‘Behalve bewijsvoering ook optimalisatie’

“We rekenen niet alleen uit wat de toegevoegde waarde van een product is, we kunnen ook helpen om die te optimaliseren. Stel, je hebt een test met een score tussen de nul en 100 punten. Boven de 50 punten noemen we iemand ‘ziek’. Die zogenoemde afkapwaarde leg je zelf. Je kunt ook zeggen, we noemen iedereen vanaf 30 punten ziek. Hoe lager de afkapwaarde in dit geval, hoe meer ‘zieke’ mensen er zijn.  Maar dat betekent ook dat je meer mensen ónterecht ziek noemt. De afkapwaarde wordt best vaak best subjectief bepaald, zo van: ‘we doen 50 punten, dan zitten we wel ongeveer goed’.  Wij kunnen voor bedrijven uitrekenen, voor een specifiek ziekenhuis, waar je die afkapwaarde het beste kunt leggen om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te bieden voor dat ziekenhuis, om de kosten zo gunstig mogelijk te maken ten opzichte van de gezondheidsuitkomsten. Het maakt nogal uit of de volgende stap een bloedtestje is of dat je meteen geopereerd moet worden.”

‘Financiering uit SFG gaf ons een boost’

Met ondersteuning van Briskr, Oost NL, Mercator Launch en KplusV ontving Medip Analytics een financiering uit het Startup Fonds Gelderland. Dat heeft ons een boost gegeven, daarmee konden we de basis van onze software goed neerzetten.” Uniek aan dit fonds is dat deze gekoppeld is aan ondersteuningsprogramma Briskr, die startups begeleidt voor én nadat een lening is verstrekt. Oost NL is fondsbeheerder van Startup Fonds Gelderland.  De startup maakte ook gebruik van De Groeiversneller, een ondersteuningsprogramma voor ondernemers gefinancierd door de provincie Gelderland en uitgevoerd door Oost NL.

Toekomstplannen

Aan toekomstplannen geen gebrek. De mannen ontwikkelen momenteel een applicatie om de milieu impact van nieuwe technologieën binnen de zorg te berekenen. Naast gezondheidsuitkomsten, kosten en tijd van zorgprofessionals wordt dat de vierde pijler van de startup. Ook is het bedrijf in gesprek met diverse partijen om haar software te koppelen aan AI-platforms gericht op beeldvorming.

Meer weten over Medip Analytics? Kijk op https://www.medipanalytics.com/
Meer weten over AI? Kijk op www.aihub-oost.nl

De AI-hub Oost-Nederland is er voor ondernemers (startups, scale-ups, mkb en grootbedrijf), kennisinstellingen en overheden in de regio die met AI (willen) werken. Dat geldt zowel voor partijen die al volop bezig zijn met AI-toepassingen, als voor partijen die zich op AI aan het oriënteren zijn.