Voedselverspilling tegengaan
One-third of food is wasted! Een derde van het voedsel dat we jaarlijks produceren belandt niet op het bord van de consument. De Verenigde Naties benoemen voedselverspilling als één van de belangrijkste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en adresseren dit in Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 12.3 (SDG12.3); het halveren van de verspilling voor 2030. Grote retailers en hun ketenpartners hebben de handen ineengeslagen in de coalitie genaamd 'Champions 12.3' om hier actief aan bij te dragen. Nederland heeft als doelstelling om uiterlijk in 2030 1 miljoen ton minder voedsel per jaar te verspillen.
Verse producten op tijd van de teler naar de retailer krijgen vereist complexe logistiek, vooral omdat de kwaliteit varieert tijdens het seizoen en door omgevingsfactoren zoals het weer. Met de scanner technologie van OneThird kunnen partijen in de keten binnenin groente en fruit 'kijken' en daarmee inzicht krijgen in de interne kwaliteit. Door de data te combineren met camerabeelden van buitenaf en andere relevante gegevens, wordt met behulp van kunstmatige intelligentie de kwaliteit van de producten nauwkeurig bepaald. Dat levert waardevolle informatie op, niet alleen over de houdbaarheid, maar ook over de smaak en rijpheid.
Avocado’s en aardbeien
"Met onze unieke voorspellende technologie kunnen kwaliteitsinspecteurs in de gehele voedselketen snel objectieve feedback krijgen over de houdbaarheid en andere kwaliteitsparameters van verse producten, zoals avocado’s en aardbeien," legt Marco Snikkers, oprichter van OneThird, uit. Gebrek aan nauwkeurige informatie over de houdbaarheid van verse producten leidt tot onnodige verrassingen in de toeleveringsketen en dat kan leiden tot negatieve ervaringen van consumenten en verspilling. “Met nauwkeurige en real-time informatie over de productkwaliteit kunnen de verschillende partijen in de voedselketen beter beslissen welke producten waar naartoe getransporteerd worden en tegen welke prijs; zodat er minder voedsel wordt verspild, voordat het de consument bereikt.”