Onderwijs
Alles wijst erop dat Artificiële Intelligentie (AI) ook het onderwijs gaat veranderen. AI heeft een enorme potentie om de kwaliteit van onderwijs te verhogen. Maar hoe benutten we deze kansen voor alle groepen in de onderwijsketen? En hoe houden we daarbij oog voor de maatschappelijke en sociale aspecten? Dat lukt alleen in co-creatie tussen onderwijs, overheid, bedrijfsleven en inwoners van Nederland.
Dat het huidige onderwijs op veel vlakken niet meer zo goed aansluit bij wat de maatschappij van ons vraagt, is een veelgehoorde klacht. Steeds meer onderwijstools worden weliswaar al digitaal aangeboden, maar het is wel duidelijk dat er op dat vlak veel meer mogelijk is. En waarom krijgen scholieren en studenten nog niet standaard lesprogramma’s aangeboden die hun digitale vaardigheden vergroten?
Alles wijst erop dat de onderwijswereld aan de vooravond staat van een digitale transformatie. Daarbij zal AI weleens een welkome aanjager kunnen zijn. Alleen gaat het wel om een technologie waar we zorgvuldig mee om moeten gaan, en al helemaal binnen het onderwijs.
Gepersonaliseerd onderwijs
Ondertussen is wel duidelijk dat AI hoe dan ook een belangrijke rol speelt in onderwijsvernieuwing, onderwijslogistiek en de manier waarop partijen binnen en buiten de onderwijsketen met elkaar samenwerken. AI kan de huidige ontwikkeling van personaliseren van onderwijs substantieel versnellen door studenten op maat te ondersteunen in hun eigen leerroute. Adaptieve leermiddelen worden dankzij AI nóg waardevoller voor studenten en docenten. En met de komst van AI verandert ook de rol van docenten. Kortom, AI heeft het in zich om de hele onderwijsketen te transformeren: van primair onderwijs tot wetenschappelijk onderwijs, in publiek én privaatonderwijs.
De grote vraag: hoe zorgen we ervoor dat de potentie van AI wordt ingezet voor talentontwikkeling en -benutting van alle leerlingen, studenten en werknemers? En hoe geven we de maatschappelijke en sociale aspecten van AI in het onderwijs vorm? Dat lukt alleen als we samenwerken met onderwijsorganisaties, onderzoeksinstellingen, bedrijven, overheid én inwoners van Nederland. Een samenwerking die is gebaseerd op co-creatie, met goede plannen én met een snelle doorvertaling en concrete acties in de onderwijsketen. (Bron: https://nlaic.com)
Onderwijs en AI in Oost-Nederland
NOLAI is het Nationaal Onderwijslab AI, hier werken leraren, schoolleiders, schoolbestuurders, lerarenopleiders en mensen uit het bedrijfsleven samen met wetenschappers om de kwaliteit van basis- en voortgezet (speciaal) onderwijs met slimme technologie te verbeteren. NOLAI is onderdeel van de Radboud Universiteit en gevestigd binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Meer info: https://www.ru.nl/nolai (ru.nl)
Contact
Meer weten? Neem contact met ons op!
- Chris Willemsen: chris.willemsen@oostnl.nl
- NOLAI, nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs: https://www.ru.nl/nolai
- Projecten van NOLAI: https://www.ru.nl/nolai/projecten